6

Om legende læring

For mange år siden blev jeg meget optaget af, hvad der skaber liv i undervisningen og hvad vi rent faktisk lærer af. Og hvem det er, der egentlig lærer noget i lokalet.

Selvom der er masser af muligheder, er det ikke alle, der lærer noget hver dag. Nogle sidder fast i rutinerne, bliver overset, har svært ved det nye og bliver ikke udfordret nok osv. Jeg ville gerne have alle med.

I min søgen efter at finde frem til opskriften på god undervisning, trænede jeg teaterteknikker, tog en uddannelse til forumspilsinstruktør og rejste til Buenos Aires, hvor jeg tog til et par workshops i Klovn.

Jeg havde trænet klovn tidligere, og var blevet vild med det, men havde svært ved at se, hvordan jeg kunne bruge det. Denne gang kunne jeg se nogle helt særlige kvaliteter i undervisningen.

Mine undervisere i klovn i Argentina kunne noget med deres evne til at skabe et mulighedernes rum, som er fantasifuldt, åbent og kærligt, og hvor alle inkluderes.

De kunne blandt andet få mig til at overskride mine egne forståelser af, hvad jeg var i stand til, på en scene, se potentialerne og være i nuet. De brugte legen som indgang til læring. Jeg fik nye erfaringer og nye erkendelser, som jeg ikke kunne have læst mig til i en manual.

Leg handler om at bryde ud af det rationelle, bryde reglerne og udforske muligheder. Det handler om at give slip på sig selv for en stund, tage risici og gå ud på dybt vand. Leg er, når vi som børn går ind i en anden verden, og ind i en historie, som vi opfinder undervejs, og som vi ikke kender slutningen på.
Det er en ganske anden slags undervisning. Og det er ikke sådan at alle skal klovne. Men elementerne og tankesættet kan med fordel bruges til at få flere med i lokalet. 

Først og fremmest kræver det en god kontakt mellem de mennesker, der er samlet og mødes i et rum.

Tags: No tags

Comments are closed.